Afgeronde MDT projecten

Model European Parliament (MEP) op school

In dit MDT-project ontwikkelen jongeren op hun eigen school een Model European Parliament (MEP) op school programma. Door middel van dit programma zorgen jongeren ervoor dat een nieuwe generatie kennismaakt met de idealen, het programma en de werkvormen van het MEP. De MEP op school projecten in onder meer in Utrecht en de provincie Friesland waren een groot succes. Zo geven we scholieren de kans om hun democratische vaardigheden verder te ontwikkelen!

Les over Globals goals en dromen van jongeren bij Anna van Rijn College

Leerlingen van het Anna van Rijn college in Nieuwegein kregen bezoek uit Denemarken! Zes jongeren uit Denemarken kwamen naar Nederland in het kader van een uitwisseling. Onder leiding van twee MDT-jongeren bespraken ze hun dromen voor de toekomst en manieren om duurzamer te leven aan de hand van de VN Global Goals. Het programma leidde tot positieve reacties van leerlingen en docenten. De lesopzet wordt in toekomstige projecten doorontwikkeld.

Generatie aan Zet Summer School

Veel jongeren hebben het contact met leeftijdsgenoten gemist tijdens de coronacrisis en veel mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling waren er niet. Daarom organiseerden 6 studenten en 1 examenleerling de MEP-Summerschool waarin jongeren in contact kwamen met boeiende sprekers en leeftijdsgenoten op aansprekende locaties. Onder meer Jan Terlouw, NRC journalist Stephane Alonse en de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen waren te gast.

De Vraagstukkenmakers

In dit speciaal ontwikkelde MDT-project heeft een groep jongeren onderzoek gedaan naar actuele grensoverschrijdende vraagstukken voor nationale MEP-conferentie(s). De jongeren zochten vraagstukken die politiek relevant en actueel waren en brachten vervolgens in kaart wat het vraagstuk precies is. Ook is er gesproken met experts en zijn de vraagstukken uitgewerkt. Ook hebben de jongeren tips en ideeën gepubliceerd voor andere jongeren die met het vraagstuk aan de slag zijn gegaan. Bekijk online alle vraagstukken.

Meer vegetarische menu’s

Een aantal jongeren ergerde zich aan de beperkte beschikbaarheid van vegetarische en vegan opties op de menukaart in restaurants. Daarom zijn zij een MDT-project begonnen om in Amsterdam ondernemers te overtuigen van de toegevoegde waarde van vegetarisch of vegan eten. Door middel van verschillende sessies en het persoonlijk benaderen van horecazaken hebben zij het aanbod van vegetarisch eten vergroot. Bekijk hun stakeholdersanalyse.

Onderzoek naar Generatie Z

Sari Leander en Lisa Paas hebben onderzoek gedaan naar de motivatie van Generatie Z. Zelf zeggen zij hierover: “Wij zijn generatie Z en hebben voor dit onderwerp gekozen omdat we dit heel erg interessant vonden om te onderzoeken. De laatste jaren is er veel gebeurd waardoor velen van onze generatie bang zijn voor onze toekomst.” In hoeverre klopt deze angst? Bekijk hun verslag hier.

Debatdagen op scholen

Op verschillende middelbare scholen hebben we voorjaar 2022 debatdagen georganiseerd voor leerlingen uit de onderbouw. Hierbij krijgen leerlingen uit de brugklas les van leerlingen uit de bovenbouw, bereiden zij stellingen voor en gaan de leerlingen uiteindelijk met elkaar in debat in de stijl van Op weg naar Het Lagerhuis. Onder meer het Stedelijk Gymnasium Utrecht, Het Baken Park Almere, Carmel College Salland, Montessori Lyceum Groningen en Het College Weert namen hier aan deel.

Recht op Recht
 
Waarom leren wij eigenlijk niets over het recht op de middelbare school? Deze vraag stelde een groepje jongeren zichzelf in hun eindexamenjaar. Na de middelbare school bijna te hebben afgerond, waren zij van mening dat ze veel te weinig wisten over hoe de rechtbank te werk gaat. Daarom hebben zij het heft in eigen handen genomen en zijn ze een lespakket gaan ontwikkelen over het recht. Door midddel van actuele cassussen en rollenspellen gaan zij ervoor zorgen dat middelbare school docenten zometeen een kant en klaar lespakket tot hun beschikking hebben over het recht.

Excursie naar Europees Parlement

Zeven MDT-jongeren hebben andere Nederlandse jongeren de mogelijkheid geboden om in Straatsburg een kijkje te nemen in het Europees Parlement en in gesprek te gaan met twee Europarlementariërs. Ook heeft er een simulatiespel plaatsgevonden waarbij de werkwijze van het Europees Parlement werd nagespeeld. Betrokken bij dit programma waren Europarlementariers Mohamed Chaim en Catharina Rinsema.

Peer to peer handleiding voor andere jongeren

Een groepje MDT-jongeren heeft een handleiding ontwikkeld voor toekomstige peer-to-peer jongeren. In deze handleiding worden verschillende dingen uitgelicht. Allereerst wordt benoemd wat er nu allemaal van een peer-to-peer begeleider wordt verwacht. Verder wordt uitgelegd hoe je zo goed mogelijk een MDT-reis kunt plannen. Als laatste wordt er afgesloten met een aantal tips die jongeren kunnen helpen bij het optimaliseren van hun MDT-reis!

Documentaire SONDER

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen 2021 maakten Nelene Augustinus, Daan Barbian en Mathilde Gommers een documentaire over het begrip SONDER. Bekijk de beelden hieronder of via Youtube. 

Onderzoek woningmarkt in aanloop verkiezingen

Jongeren maken een belangrijk deel uit van het Nederlandse electoraat. In een MDT-project hebben Max Scholten en Maxim Zewe onderzoek gedaan naar de standpunten van politieke partijen omtrent onderwerpen die belangrijk voor jongeren zijn, in het bijzonder de woningmarkt. Bekijk hun analyse hier.

Onderzoek zorg in aanloop verkiezingen

Jongeren maken een belangrijk deel uit van het Nederlandse electoraat. In een MDT-project hebben Margo Breen en Janne Vrenken onderzoek gedaan naar de standpunten van politieke partijen omtrent onderwerpen die belangrijk voor jongeren zijn, in het bijzonder de zorg. Bekijk hun analyse hier.

MEP Drenthe

In Drenthe heeft een uniek programma plaatsgevonden in september en november 2021 waarbij zo’n 60 jongeren met elkaar een MEP conferentie hebben georganiseerd. Ook zijn de jongeren getraind in debatteren, speechen en lobbyen. Bekijk de video voor een impressie.

MEP Studiekeuze Hulp
 
Deelnemers aan het Model European Parliament zitten in de laatste jaren van de middelbare school en velen van hen staan op het punt om de keuze te maken voor hun toekomstige studie. Laten wij bij het MEP nu ook een hele grote groep oud-deelnemers hebben! Daarom heeft een groepje jongeren het MDT-project Studiekeuze Hulp bedacht op de instagram van het MEP (@mepederland). In de hoogpunten op de instagrampagina vind je nu een reeks video’s waarin oud-MEP deelnemers alle ins en outs delen over hun studie. Hiermee hopen deze jongeren de huidige MEP deelnemers te helpen bij het maken van hun studiekeuze.

Powervrouwen

De rol van vrouwen in de geschiedenis is onderbelicht. Dat vinden althans enkele scholieren die een MDT-project zijn gestart bij Generatie aan Zet. Zij deden voor hun profielwerkstuk onderzoek naar de rol van vrouwen in de wereldgeschiedenis en kwamen tot de conclusie dat vrouwelijke personen meer aandacht moeten hebben in geschiedenisonderwijs. De leerlingen hebben een lespakket ontwikkeld met informatie, interactie en debat. Deze lessen gaven ze zelf in de regio Alkmaar. Ook is het programma online ter beschikking komen voor onderwijzend Nederland.

Onderzoek inzet politiepaarden

Is het verantwoord politiepaarden in te zetten bij rellen? Vivanne Ebben, Rivka Jacobse, Sophie Janssen en Charlotte Tacke waren erg ongerust over het dierenleed dat wordt veroorzaakt bij de inzet van politiepaarden tijdens rellen. Zij vroegen zich af of dit nog wel van deze tijd was en wilde daar graag nader onderzoek naar doen. Zij hebben gesproken met vertegenwoordigers van de bereden politie, een paardenverzorger, een algemeen commandant van de politie en Animal Rights Watch. Uit het onderzoek dat gedaan is maakten de jongeren op dat de wijze waarop de politie de paarden inzet verantwoord en weloverwogen is. Het welzijn van de paarden is een aspect dat de politie continue bewaakt en bij de afwegingen over een eventuele inzet een grote rol speelt. Daarnaast doet TNO al ruim een jaar onderzoek naar het stressniveau van politiepaarden, ook tijdens rellen. Deze MDT’ers zijn nu van mening dat de inzet van politiepaarden tijdens rellen acceptabel is, mits deze keuze weloverwogen blijft en de gezondheid van de paarden altijd in acht genomen wordt. Er moet meer onderzoek gedaan worden naar alternatieven die hetzelfde resultaat kunnen leveren, om in gevaarlijke situaties politiepaarden te kunnen vervangen zonder gebruik te maken van geweld. Het project resulteerde in een artikel dat is aangeboden aan de redactie van NRC.

Heldring College verkiezingsproject

Eind 2021 is een groep van 30 vmbo-leerlingen van het Heldring College uit Den Haag gestart. In een speciaal project werkten zij toe naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. Op school was onder meer een stemlokaal en er vonden op school diverse verkiezingsactiviteiten plaats. Onder meer de wethouder Jeugd van Den Haag bracht een bezoek en ging met de leerlingen in debat. Het project is met een feestelijke bijeenkomst afgesloten in de raadzaal van de Gemeente Den Haag.

Organisatie side-events

Het leren van nieuwe vaardigheden is voor veel jongeren dé reden om mee te doen aan buitenschoolse activiteiten. Daarom organiseerden twee MDT-groepen (in de regio Groningen en de regio Utrecht) een side-event tijdens een buitenschoolse activiteit. Tijdens deze side-events werden gasten uitgenodigd om scholieren nieuwe vaardigheden te leren en krijgen jongeren de kans om met hen in gesprek te gaan. Onder meer wethouders speelden hierin een rol.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten